23 باور غلط در مورد بارداری

اگر به تازگي مادر شده ايد يا در شرف مادر شدن هستيد، حتما از اطرافيان خود چيزهايي مي شنويد که نمي توانيد درست يا غلط بودن آنها را تشخيص دهيد؛ از آنجا که سلامت شما و فرزندتان برای ما مهم است تصميم گرفتيم باورهای درست و غلط را درباره بارداری برای شما بگوييم

باورهای نادرست بارداری

1. زنان باردار باید برای دو نفر غذا بخورند

طبق متخصصان تغذیه ی سازمان پزشکی ایالات متحده ی آمریکا، زنی که در سلامتی کامل است نیازی به غذا خوردن برای دو نفر ندارد و تنها توصیه شده حدود ۳۴۰ کالری اضافه تر در روز برای سه ماهه ی دوم بارداری کافیست. زنان باردار می توانند حدود ۴۵۰ کالری به برنامه ی غذایی روزانه ی خود در سه ماهه ی آخر بارداری اضافه کنند. این کالری های اضافه باید به صورت آجیل، لبنیجات یا پروتئین بدون چربی استفاده شوند. پس برای کنترل وزن بارداری، سالم خوردن از بیشتر خوردن مهم تر است.

تغذیه بارداری

2. موهای خود را رنگ نکنید!

نیازی نیست ریشه های موی خود را مخفی کنید. مواد شیمیایی رنگ مو تنها در سطح پوست جذب شده و مضر نیستند. محققان بر این باورند که رنگ مو هیچ خطری برای جنین ندارد اما بوی شدید این محصولات آرایشی می تواند باعث حالت تهوع در برخی زنان باردار شود. پس از این رنگ موها در فضایی که تهویه هوای مناسبی دارد استفاده کنید. اگر واقعا نگران رنگ کردن موهای خود هستید می توانید تا پایان سه ماه اول بارداری خود صبر کنید. همچنین می توانید از رنگ موهای حاوی آمونیاک که بوی غلیظی دارند خودداری کنید. موهای شما در دوران بارداری بسیار تغییر می کنند. بنابراین محصولاتی که قبل از بارداری برای موهای شما مناسب بودند ممکن است دیگر خوب جواب ندهند.

3. رنگی شدن چشم جنین

کودک شما حاصل ژن های شما و همسرتان است. اگر چشم های شما یا همسرتان رنگی نیست و ژن رنگی شدن چشم در شما وجود ندارد، کودک شما چشم رنگی نخواهد داشت. برخی خانم ها فکر می کنند که اگر به فردی با چشم های آبی نگاه کنند یا مادۀ غذایی خاصی را بخورند، فرزندشان چشم هایش آبی خواهد شد. هیچ کدام از این باورها صحت علمی ندارد. چشم های کودک شما هر رنگی که باشد، زیباست. به خاطر ظاهر او، سلامت خود و جنین را به خطر نیندازید.

4. ماهی را از سبد غذایی خود حذف کنید

خوردن ماهی دو بار در هفته هم برای مادر هم برای جنین لازم است. به خصوص ماهی آب های سرد حاوی اسیدهای چرب اُمگا ۳ است که به رشد مغز و قدرت بینایی جنین کمک می کند. از خوردن ماهی هایی که دارای جیوه زیاد هستند بپرهیزید. ماهی سالمون، میگو و ماهی تن گزینه های مناسبی برای مصرف هستند. از خوردن ماهی خام مانند سوشی بپرهیزید. ماهی خام بیشتر از ماهی پخته حاوی باکتری و انگل است.

5. به هیچ عنوان کافئین مصرف نکنید

درست است که کافئین از جفت عبور می کند اما یک فنجان قهوه یا چای در روز کاملا مناسب است. در حقیقت مصرف 200 میلی گرم کافئین در روز بی خطر است. بنابراین اینکه چه میزان قهوه یا چای بخورید مهم است. همه اینها به نوع نوشیدنی و میزان کافئین آن بستگی دارد. میزان کافئین موجود در قهوه بسته به دانه، مدت زمان پخت و نحوه تولید آن متفاوت است. به عنوان مثال یک قهوه فرانسوی قوی تر از یک فنجان قهوه آمریکانوست که با شیر مخلوط شده است.

6. وقتی بارداری به خوشگل ها نگاه کن!

حتما شما هم شنیده اید که خانم باردار در دوران حاملگی به صورت هر کسی بیشتر از همه نگاه کند فرزندش شبیه او می شود و یا مثلا اگر سیب و هلو بخورد بچه خوشگلی به دنیا می آورد! در پاسخ به افرادی که چنین باوری دارند باید گفت تمام ویژگی های ظاهری جنین از طریق ژن های مادر و پدرش به او منتقل می شود و بر اساس قوانین علم ژنتیک به جز ژن ها هیچ عوامل دیگری در ترکیب بندی چهره تاثیری ندارند.

7. سونوگرافی به نوزادتان آسیب می زند

پزشکان توصیه کرده اند در صورت داشتن رشد طبیعی جنین، نیاز دارید سه بار در طی بارداری به سونگرافی بروید. این اسکن ها می تواند در طی سه ماهه های مختلف بارداری پخش شوند. بیش از این تعداد تنها در صورتی نیاز است که خطری نوزاد شما را تهدید کند. عکاسی سونوگرافی در فرکانس بالای موج های صوتی اتفاق می افتد و فاقد اشعه یونیزه است. با کمک این اسکن های سونوگرافی، پزشک می تواند مشکلات خطر آفرین برای نوزاد و مادر را قبل از وخیم شدن آن ها تشخیص دهد.

سونوگرافی

8. شکم گرد یعنی بچه دختره

اگر چربی های خانمی درناحیه پهلو و یا باسن جمع شده این موضوع ربطی به جنسیت جنینش ندارد چون اگر باردار هم نبود و چاق می شد و اضافه وزنش در این نواحی بیشتر بود. در واقع این موضوع که خانمی در کدام ناحیه از بدن بیشتر چاق می شود، ژنتیکی و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

9. عادت ماهانه من منظم است پس به راحتی و به سرعت باردار می شوم

بسیاری از خانم هایی که چرخه قاعدگی منظم دارند با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی، قاعدگی های منظم نشان دهنده تخمک گذاری است؛ اما باید گفت که عوامل دیگری نیز در باروری نقش دارند.

10. می توانم تا چهل سالگی صبر کنم و بعد باردار شوم

قدرت باروری زنان با افزایش سن به طور طبیعی کاهش می یابد. افزایش سن، تعداد تخمک های زنان و کیفیت آن ها را کاهش می دهد و سطح هورمون ها نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و باعث نامنظم شدن تخمک گذاری می شود. در زنان زیر ۳۵ سال شانس باردار شدن در هر ماه ۲۰ درصد است. در ۴۰ سالگی این مقدار به ۵ درصد کاهش می یابد و احتمال سقط جنین بیشتر می شود. علاوه بر این، در ۴۰ سالگی ۵۰ درصد از تخمک های باقیمانده از لحاظ کروموزومی غیرطبیعی هستند.

11. وزن من روی باروری تأثیر ندارد

وزن زنان بر باروری تأثیر می گذارد. چربی ذخیره شده در بدن زنان با ترشح و انتشار استروژن در بدن آن ها ارتباط مستقیم دارد. زنانی که چاق هستند و اضافه وزن دارند و یا حتی زنانی که خیلی لاغر هستند چرخه قاعدگی نامنظمی را تجربه می کنند و در نتیجه با مشکلات تخمک گذاری روبرو هستند.

12. اگر از نظر روحی و روانی آرامش داشته باشم، به راحتی باردار می شوم

ناباروری یک مشکل پزشکی است و شرایط و سبک زندگی تأثیر چندانی روی آن ندارد. مشکلات باروری، مشکلات جسمی محسوب می شوند نه مشکلات روحی.

13. استعمال دخانیات روی باروری تأثیر نمی گذارد

استعمال دخانیات تأثیر منفی روی توانایی باردار شدن و تحمل بارداری به مدت نه ماه دارد. همه مطالعات علمی نشان می دهند که استعمال دخانیات تأثیر بسیار بدی بر باروری دارد. استعمال دخانیات در خانم ها تخمک گذاری را با مشکل مواجه می کند. استعمال دخانیات کیفیت تخمک را به سرعت کاهش می دهد و به دنبال آن طی سالیان نه چندان طولانی، باعث یائسگی زودرس می شود.

14. مشکلات باروری مربوط به زنان است

درحالی که از قدیم نازایی و حتی دخترزایی مشکل زنان محسوب می شد، باید گفت این موضوعات به هیچ طریق منحصر به زنان نیست. نازایی معمولاً کوتاهی زنان به حساب می آمد و علت آن را به غلط بی بندوباری جنسی، جلوگیری از بارداری به مدت طولانی و یا حتی کار کردن زنان و بی توجهی به بچه داری می دانستند. در واقع موانعی که بر سر راه باردار شدن وجود دارد هم به زنان و هم به مردان مربوط می شود و روش های مختلفی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد که عبارتند از رژیم غذایی، طب سوزنی یا مصرف داروهای مختلف. مشکلات باروری در ۴۰ درصد از موارد مربوط به زنان و ۴۰ درصد مربوط به آقایان و ۱۰ درصد نیز مربوط به هر دو می شود، در ۱۰ درصد باقی مانده دلیل نامعلوم است. آزمایش های تشخیص ناباروری همیشه باید از آقایان نیز گرفته شود.

15. ما یک بچه داریم در نتیجه بچه دار شدن برای بار دوم آسان است

این موضوع در مورد بعضی زوج ها صادق است اما هیچ گونه تضمینی وجود ندارد. بسیاری از زوج ها وقتی تصمیم می گیرند برای بار دوم بچه دار شوند با مشکل مواجه می شوند مخصوصاً زمانی که سن زن نسبت به بارداری اول بسیار بالاتر رفته است.

نوزاد

16. تخمک گذاری معمولاً در روز چهاردهم چرخه قاعدگی انجام می شود

احتمالاً یکی از باورهای غلط درباره بارداری این است که تخمک گذاری همیشه در روز چهاردهم چرخه قاعدگی صورت می گیرد. اگر این باور کاملاً صحیح بود، هیچ نیازی به استفاده از روش های جلوگیری از بارداری نبود و زوج ها می توانستند به راحتی در این روز رابطه جنسی برقرار نکنند؛ و زوج هایی که تصمیم به بچه دار شدن داشتند تنها در این روز با داشتن رابطه جنسی باردار می شدند.

17. یک چرخه قاعدگی طبیعی بیست و هشت روزه است

در واقع یک چرخه طبیعی قاعدگی بین ۲۴ تا ۳۶ روز طول می کشد. این چرخه نه تنها بین زنان متفاوت است بلکه ممکن است برای یک زن هم در هر ماه متفاوت باشد. یکی از مهم ترین مشکلاتی که این باور غلط در ذهن مردم ایجاد می کند این است که زنانی که تصمیم به بارداری ندارند به محض تأخیر یکی دو روزه در پریودی خود تصور می کنند باردار هستند و نگران می شوند.

18. برای باردار شدن، فقط لازم است گهگاه یا هر وقت امکان داشت آمیزش داشته باشید

آمیزش منظم، حداقل چند بار در هفته، چیزی است که همه پزشکان توصیه می کنند. بدین ترتیب احتمال باردار شدن شما بالا می رود. با وجود این، آمیزش پیش از تخمک گذاری یعنی زمانی که باروری شما به اوج خود رسیده بهترین حالت است. ابزار محاسبه کننده تخمک گذاری برای زمان بندی باروری و تعیین علائم طبیعی تخمک گذاری در نظر گرفته شده است. ضمناً اگر همسر شما دچار کمبود اسپرم است سعی نکنید آن را برای روز تخمک گذاری ذخیره کنید. آمیزش منظم داشتن خوب است، زوج هایی که در روزهایی آمیزش دارند که روزهای غیر بارور تلقی می شود احتمال موفقیت بیشتری دارند. اگر پزشک گفته که همسرتان کمبود اسپرم دارد، با پزشک صحبت کنید و بپرسید چه زمانی و با چه فاصله هایی باید آمیزش داشته باشید.

19. به محض قطع قرص، باردار می شوید

اگر قرص ضدبارداری مصرف می کردید، ممکن است متوازن شدن هورمون ها مدتی طول بکشد. نگران نباشید. کافی است سلامتی خود را حفظ کنید، دخانیات و الکل مصرف نکنید، تخمک گذاری خود را با اندازه گیری دمای پایه بررسی کنید و از مکمل های غذایی مربوط به باروری استفاده کنید. در صورتی که تازه مصرف قرص را قطع کرده اید استفاده از این مکمل ها روش خوبی برای ایجاد توازن هورمونی است

20. هر زنی فقط یک روز در این چرخه می تواند باردار شود.

این باور در صورتی می تواند صحیح باشد که تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده بماند، زنان از پنج روز قبل از تخمک گذاری تا دو روز بعد از آن می توانند باردار شوند که در مجموع هفت روز امکان بارداری دارد به این دلیل که اسپرم تا پنج روز در دستگاه تولید مثل زن زنده می ماند و هر زنی در طی ۲۴ ساعت دو یا چند تخمک آزاد می کند. در نتیجه باید گفت که هر زن در چرخه قاعدگی برای یک هفته امکان بارداری دارد.

21. رسیدن به ارگاسم (ارضا جنسی) باعث آزاد شدن تخمک در بدن زنان می شود

این موضوع یک باور کاملاً غلط است. در واقع فرآیندی که باعث رهاسازی تخمک می شود افزایش تدریجی استروژن ظرف مدت هفت روز است نه اتفاقی ناگهانی.

22. اسپرم فقط ۳ روز زنده می ماند.

اسپرم تا پنج روز در دستگاه تولید مثل زن زنده می ماند. زنده ماندن اسپرم تا پنج روز دلیلی است برای باروری بالقوه زنان به مدت یک هفته. با وجود اینکه تخمک ۱۲ تا ۲۴ ساعت در هر چرخه بیشتر زنده نیست. زنده ماندن اسپرم به مدت پنج روز به همراه دو روز احتمال رها شدن دو تخمک در هر چرخه احتمال باروری را به یک هفته افزایش می دهد.

23. در زمان بارداری رابطه جنسی نداشته باشید

شما می توانید در زمان بارداری رابطه جنسی داشته باشید. رابطه جنسی پدر و مادر از لحاظ فیزیکی به جنین آسیبی نمی رساند زیرا کیسه آب و ماهیچه های قوی رحم از جنین محافظت می کنند؛ اما باید مراقب ابتلا به عفونت های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی باشید، بارداری هیچ گونه مصونیتی در برابر این نوع بیماری ها ایجاد نمی کند. اگر به یکی از بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود مانند تب خال دستگاه تناسلی، سوزاک یا HIV مبتلا شدید این بیماری به جنین نیز سرایت می کند.

  • گروه مقاله

    آمادگی برای بارداری

  • منبع

    میترانیتا

  • تاریخ بروزرسانی ۲۸ بهمن ۹۸
تبلیغ ویژه مهدکودک