تعیین جنسیت فرزند: معرفی روش های علمی، باورهای قدیمی، رژیم غذایی و ویار

خیلی از خانمها در مقطعی از بارداری خود با ویار و هوس های غذایی گوناگون روبرو می شوند. درحالیکه این هوس ها معمولا نتیجه تغییرات هورمونی و متابولیکی بدن و یا به احساسات و عواطف زنان مرتبط می شود، عده ای می گویند که می توان جنسیت جنین را بر اساس ماهیت این هوس ها تعیین کرد. ویار یکی از شناخته شده ترین و قابل پیش بینی ترین علایم بارداری است.

تعیین جنسیت

تعیین جنسیت جنین از روی ویار

دختر است:

اگر یک خانم باردار هوس چیزهای شیرین نظیر شکلات و آب نبات یا محصولات لبنیاتی به خصوص شیر بکند، می گویند که او صاحب فرزند دختر می شود. اما متاسفانه هیچ مدرکی برای اثبات و حمایت این فرضیه وجود ندارد. بنابراین حتی اگر در کل دوران بارداری خود هوس کیک شکلاتی کرده اید، هنوز احتمال اینکه صاحب فرزند پسر شوید زیاد است.

پسر است:

علاقه به غذاهای ترش مزه: اگر ویار مواد غذایی ترش مزه را دارید، احتمال بارداری پسر خیلی زیاد است.

علاقه به نمک: در حالی که اشتیاق برای غذاهای شیرین به جنین دختر مربوط می شود، غذاهای شور به جنین پسر مرتبط هستند. بنابراین اگر ویار غذاهای شور دارید نوزاد شما پسر خواهد بود.

علاقه به ادویه های تند: شایع است که برخی از زنان که هرگز غذای تند نمی خورند، در طول بارداری تمایل به غذاهای تند پیدا می کنند. اگر شما یکی از آنها هستید به احتمال زیاد پسر باردار هستید. مادران زیادی هستند که می گویند در حین بارداری پسر ویار تندی داشته اند.

علاقه به گوشت: اگر دوست دارید رژیم بارداری شما بدون سبزیجات باشد، مطمئنا از گوشت خوشتان می آید. ویار گوشت یک عامل برای پسر بودن فرزند شما است.

علاقه به ترشی جات: اگر ویار ترشیجات داشته باشید به احتمال زیاد فرزند شما پسر است. دلیل این امر حضور نمک افزوده شده در ترشی است. ویار نمک به عنوان ویار بارداری برای بارداری پسر محسوب می شود بنابراین ترشی جات نیز جزو ویار پسر هستند.

توجه: تنها شیوه علمی برای اثبات جنسیت بچه انجام آزمایش هایی نظیر سونوگرافی در هفته بیستم بارداری است. در حالیکه ماهیت هوس های غذایی در زمان بارداری ممکن است حقایقی در خود به صورت نهفته داشته باشد ولی بهر حال دلیلی برای اثبات قطعی جنسیت بچه نیست. این ویارها و هوس های غذایی تنها نتیجه تغییرات هورمونی و ذهنی روانی و نیازهای غذایی هستند.

5 باور قدیمی که دختر بودن جنین را نشان می دهد

بالا بودن برآمدگی شکم:

یکی از قدیمی ترین افسانه های مربوط به دختر بودن جنین این است که اگر برآمدگی شکم بالا باشد، بچه دختر است. با این حال به نظر می رسد که این فقط یک افسانه باشد. اصلی ترین عواملی که شکل برآمدگی شکم را تعیین می کنند عبارتند از: فیزیک بدنی، تعداد بارداری ها، شکل فیزیکی عضلات شکم، افزایش وزن کلی شما در دوره بارداری.

استرس در زمان لقاح:

یکی دیگر از باورهای رایج در این باره این است که میزان بالای استرس پیش از بارداری می تواند در تعیین جنسیت جنین نقش داشته باشد. در کمال تعجب پژوهش های علمی به رابطه بین این دو عامل پی برده اند. یکی از پژوهش ها نشان داد زنانی که میزان کورتیزول – هورمون استرس – در آنها بالاتر است احتمال دختر شدن جنین برایشان بیشتر است. با این حال هنوز دلیل قاطعی برای این موضوع پیدا نشده است.

نوسانات خلقی:

برخی از مردم فکر می کنند هورمون استروژنی که جنین دختر تولید میکند، روی خلقیات مادر تاثیر می گذارد. با این حال پژوهش های علمی نشان داده اند که چنین چیزی درست نیست. تمامی زنان باردار ممکن است به دلیل تغییر میزان هورمون ها، دچار نوسانات خلقی شوند اما این تغییرات خلقی ربطی به جنسیت جنین ندارند.

بیشتر شدن حالت تهوع بارداری:

عقیده دیگری که وجود دارد این است که از آنجایی که دختران هورمون های بیشتری تولید می کنند، مادرانشان حالت تهوع بیشتری خواهند داشت. اما هم علم و هم تجربه نشان داده اند که تهوع بارداری در زنان متفاوت است. یک زن می تواند در بارداری های مختلف خود، میزان متفاوتی حالت تهوع داشته باشد. پژوهشی که در سال های اخیر انجام شده است نشان داد که رابطه بسیار کمی بین میزان حالت تهوع و جنسیت جنین وجود دارد. با این حال دلیل بسیار محکمی برای آن نیافته بودند بنابراین این افسانه همچنان افسانه باقی می ماند.

آکنه یا مشکل پوستی:

آیا تا به حال این گفته را شنیده اید که نوزاد دختر زیبایی مادرش را از بین می برد؟ برخی مردم باور دارم که اگر جنین دختر باشد پوست مادر چرب و پر از آکنه می شود. اما این نیز یک باور اشتباه است. پیشگیری از هورمون های بارداری غیرممکن است و تاثیر آنها روی پوست و موی هر خانم متفاوت است.

5 باور قدیمی که پسر بودن جنین را نشان می دهد

پایین بودن برآمدگی شکم :

درست همانطور که بالا بودن برآمدگی شکم نشان دهنده دختر بودن جنین است، پایین بودن شکم نشان دهنده پسر بودن جنین است. اما هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. همانطور که پیشتر مطرح کردیم، برآمدگی شکمتان توسط دیگر عوامل شکل میگیرد.

ویار غذاهای شور:

پژوهش ها نشان داده اند که 50 تا 90 درصد زنان باردار در دوره ای از بارداری خود، ویار خواهند داشت و به عقیده بسیاری از مردم زنانی که فرزندشان دختر است، بیشتر ویار غذاهای شیرین را خواهند داشت. همچنین این عقیده وجود دارد که اگر بچه پسر باشد بیشتر ویار غذاهای شور را خواهید داشت. واقعیت این است که به نظر می رسد ویار زنان بیشتر به نیاز آنها به مواد مغذی ربط داشته باشد نه جنسیت جنین. بنابراین این موضوع را نمی توان نشانه ی پسر بودن جنین دانست.

ضربان قلب آرامتر جنین:

یکی دیگر از افسانه های رایج در مورد پسر بودن جنین این است که اگر تپش قلب جنین حدود 140 ضربه در دقیقه باشد، پسر است. تپش قلب بالاتر نشان دهنده دختر بودن جنین است. اما پژوهش های علمی نشان داده اند که تفاوت خاصی بین تپش قلب جنین دختر یا پسر وجود ندارد. در واقع، تپش قلب جنین پسر کمی کندتر است اما تفاوت آن تنها در حدود 3 ضربه در دقیقه است.

پوست و مو سالم تر:

این عقیده بر خلاف افسانه ی دزدیده شدن زیبایی مادر توسط جنین دختر است. بسیاری از مردم باور دارند اگر بچه پسر باشد، پوستتان سالم تر به نظر آمده و موهای قوی تری خواهید داشت. اما در واقع این تغییرات تنها به هورمونهای بارداری ربط دارند. در برخی زنان ممکن است آکنه پوستی به وجود آید در حالی که در دیگر زنان پوست زیباتر می شود.

عدم بروز نوسانات خلقی:

آیا واقعا میتوان گفت که در صورتی که بچه پسر باشد، این پدیده رخ نمی دهد؟ متاسفانه چنین چیزی درست نیست. چه دختر و چه پسر باردار باشید، نوسان خلقی خواهید داشت چرا که این پدیده در بسیاری از زنان باردار رخ می دهد.

جشن تعیین جنسیت

روش های علمی تعیین جنسیت فرزند

بر طبق آمار و احتمال، دختر یا پسر شدن جنین تقریباً احتمال یکسانی دارند و 50/50 است. با این حال گاهی اوقات ممکن است نسبت دخترها به پسرها و یا نسبت پسرها به دخترها زیاد شود.

روش آی وی اف :

روش IVF معمولاً برای زوج های نابارور انجام می گیرد. اما از آن به عنوان یک راه مطمئن برای تعیین جنسیت نیز می توان بکار برد. با این روش تعدادی تخمک از خانم گرفته می شود و سپس در آزمایشگاه، اسپرم ها داخل تخمک ها تزریق می کنند و جنین تشکیل می گردد. پس از آن مورد آزمایش تعیین جنسیت جنین قرار می گیرد و معلوم می گردد جنین پسر است یا دختر پس از آن جنین مورد نظر داخل رحم مادر منتقل می شود. ایراد این روش هزینه بالای آن است.

تفکیک و تزریق اسپرم:

احتمال به نتیجه رسیدن این روش 70 الی 80 درصد می باشد. در این روش اسپرم ها گرفته شده و از طریق راه های آزمایشگاهی تا حدی اسپرم ها را تفکیک می کنند . یعنی اسپرم های حاوی کروموزوم های پسر از دختر جداسازی شده و به داخل رحم تزریق می گردد. البته باید در نظر داشته باشید که در هر دوره احتمال رخداد حاملگی حدود 30 تا 35 درصد است. یعنی احتمال جنسیت دلخواه 70 تا 80 درصد و احتمال، حاملگی با این روش 30 تا 35 درصد است.

انجام آزمایش پزشکی برای فهمیدن جنسیت جنین

در کل تعجبی ندارد که افراد این افسانه ها را باور کنند. به هر حال همواره 50 درصد احتمال درست بودن حدسشان وجود دارد. اما چگونه می توان بدون هیچ شکی جنسیت جنین را تشخیص داد؟

آزمایش خون:

برخی آزمایش های خون میتوانند جنسیت جنین را مشخص کنند. این آزمایش معمولاً تنها در زنان بالای 35 سال، یا کسانی که ریسک اختلال کروموزومیک در آنها بالاتر است، انجام می شود.

آمنیوسنتز:

این آزمایش نیز معمولاً در بارداری های پرخطر انجام می شود و با استفاده از یک نمونه مایع آمنیوتیک، می تواند اختلالات ژنتیکی و جنسیت جنین را مشخص کند.

نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS) :

این آزمایش برای تشخیص سندرم دان یا دیگر اختلالات کروموزومی، از جفت نمونه برداری می کند. این آزمایش در هفته دهم بارداری می­تواند جنسیت جنین را مشخص کند.

سونوگرافی:

سونوگرافی رایج ترین شیوه تشخیص جنسیت جنین است و اغلب زنان با بارداری های کم خطر آن را تجربه خواهند کرد. از هفته 15 یا 16 بارداری به بعد، تکنیسین سونوگرافی می تواند جنسیت جنین را تشخیص دهد، اما در اکثر زنان جنسیت جنین از سه ماهه دوم بارداری به بعد قابل تشخیص است.

نکته پایانی: تمایل به اطلاع داشتن از جنسیت جنین امری طبیعی است اما سلامت مادر و جنین همواره در اولویت است. در دوران بارداری مواد مغذی کافی به بدن برسانید، مایعات مصرفی خود را کنترل کنید، آب فراوان بنوشید و فعالیت داشته باشید.

  • گروه مقاله

    آمادگی برای بارداری

  • منبع

    نی نی بان

  • تاریخ بروزرسانی ۲۴ بهمن ۹۸
تبلیغ ویژه مهدکودک