رفتار با کودک بدغذا - کودکان بدغذا را چگونه غذاخور كنيم؟

بعضی از خردسالان علاقه ای به سبزیجات، گوشت و مواردی از این دست ندارند. صادقانه بیندیشید آیا این غذاها الگوبرداری از شما نیست؟ آخرین باری كه مقدار زیادی سبزی، حبوبات یا گوشت خوردید را به یاد می آورید؟ کنار فرزندتان با به به و شادی از موادی كه كمتر به آن علاقه مند هستند میل كنید.

یکی از مشکلات شایع میان بسیاری از پدر و مادرها تغذیه کودک بد غذا است. معمولا کودکان به غذاهایی که برایشان مفید هستند واکنشی منفی نشان می دهند و میلی به خوردن غذا ندارند. در نتیجه پدر و مادر مجبور است به دنبال کودک برود تا به آن غذا بدهد.

تغذیه کودک

چه عواملی باعث بد غذا شدن کودک می شود؟

  • مادرانی كه دارای تك فرزند هستند و به شكل غیرطبیعی همه حركات او را كنترل می كنند.
  • مادرانی كه دائم نگران وزن خود هستند. در صحبت ها تاكید زیادی بر مد (به ویژه نزد دختران كوچك) و رژیم های غذایی متفاوت دارند و كودك دچار توهم، همزادپنداری و الگوگیری نامناسب و كاذب می شود.
  • مادرانی كه فرزندشان را در هنگام غذا همراهی نمی كنند، شاغلند یا همیشه عجله دارند و ایستاده و با استرس کودک را سیر می كنند.
  • كودكانی كه در خانواده های درگیر، کم توجه و سرد رشد می كنند دچار تنش های مختلف روحی اند و برای جلب ترحم و توجه دچار بی اشتهایی كاذبند.
  • كودكانی كه برای گرفتن امتیاز از والدین غذا نمی خورند.
  • كودكانی كه مشكلات فیزیكی خاصی دارند و باید تحت درمان پزشكی قرار گیرند.

راهکارهایی برای بهبود تغذیه کودک بد غذا

1- بهبود تغذیه کودک بد غذا با درگیر کردن کودک

کودکان کم سن و سال عاشق این هستند که در آماده کردن غذا کمک کنند. نگران نباشید کارهای زیادی هست که می توانید به آنها بسپارید. حتی اگر هنوز به سنی نرسیده باشند که بتوانند نزدیک چاقو شوند. از آنها بخواهید با یک قاشق بزرگ چوبی مواد را داخل یک کاسه بهم بزنند، به آنها اجازه دهید گوشت چرخ کرده ها را گرد کنند و یا به شکل برگر در آورند.

بگذارید تخم مرغ ها را بهم بزنند و مواد لازم برای املت را انتخاب کنند – گوجه فرنگی، پنیر و اسفناج. یا از آنها بخواهید مواد روی پیتزایشان را خودشان انتخاب کنند.

2- افزایش فاکتور سرگرمی برای بهبود تغذیه کودک بد غذا

بد غذایی ممکن است از همان دوران شیرخوارگی و یا وقتی کودک کمی بزرگتر شد اتفاق بیفتد. به همین دلیل وقتی می خواهید بشقاب غذای کودکتان را آماده کنید ارزشش را دارد کمی بیشتر زمان بگذارید تا ظاهرش دلپسندتر شود. شام کودک خود را تبدیل به چهره ای خندان کنید. به جای اینکه ساندویچ را کامل جلوی او قرار دهید آن را به قطعات کوچک و با مزه تقسیم کنید.

با این کار زمان غذا خوردن را برای خودتان نیز آرامش بخش تر کردید. غذای او را باید به روش های مختلف همچون دادن غذای جدید، تغییر در ترکیب غذاها، مزه، بافت، نحوه طبخ، تزئین غذاها به شکل حیوانات، گل و عروسک و استفاده از بشقاب های رنگین متنوع کنید.

3- بهبود تغذیه کودک بد غذا با ایجاد فضای دوستانه

یکی از بهترین راه ها برای تشویق کودک بد غذا این است که همراه با او غذا بخورید. اگر کودک شما را ببیند که دائم و با نگرانی دور سرش می چرخید و خودتان هیچ غذایی نمی خورید مسلما فضا برایش ناخوشایند می شود. کودکان همیشه پیرو شما هستند. اگر ببینند که با صورتی خندان و شاد، کلم بروکلی می خورید مسلما چنین کاری را تکرار می کنند.

یادتان باشد هر زمان کودکتان غذایی جدید را امتحان کرد از او تعریف کنید. هنگام وعده های غذایی فرصت مناسبی برای تشویق مهارت های اجتماعی است. می توانید هنگام غذا خوردن از کارهایی که می خواهید به همراه یکدیگر در ادامه روز انجام دهید، صحبت کنید و یا با کودکان کم سن و سال شعر بخوانید و با بزرگترها بازی کلمات را انجام دهید. با این کار وعده غذایی را برای آنها لذت بخش می کنید و تبدیل به مراسم جدی غذا خوردن نمی شود و به تغذیه کودک بد غذا کمک زیادی کردید.

وقتی کودک غذایی که در بشقابش است را نمی خورد احتمال اینکه از بشقاب شما غذا بخورد بالا می رود. حتی اگر هر دو غذا یکسان باشد. اگر غذای جدیدی است می توانید از او بخواهید امتحانش کند.

4- هرگز کودک را وادار به غذا خوردن نکنید

یک لازانیا خوشمزه درست کردید و یا مرغ و سبزیجات پخته اید اما کودک از خوردن غذا دوری می کند. سپس شما تلاش می کنید به او غذا بدهید و در نهایت خشمگین می شوید. در چنین مواقعی هرگز اجازه ندهید نا امیدی تان خودش را نشان دهد چرا که هیچ کمکی به تغذیه کودک بد غذا نمی کند. کودکان خیلی راحت متوجه احساسات و اضطراب پدر و مادرشان می شوند.

هرگز کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید. درست مانند بزرگسالان کودکان هم گاهی حال غذا خوردن ندارند و یا اصلا گرسنه نیستند. اشکالی ندارد که گاهی بعضی غذاها را نخورند مطمئناً از گرسنگی برایش مشکلی پیش نمی آید. کودک باید خودش در مورد سیرشدنش تصمیم بگیرد.

اگر در یک وعده مقدار کمتری غذا بخورد مسلما در وعده دیگر جبران خواهد کرد. برای بهتر شدن تغذیه کودک بد غذا هرچه شما کمتر عصبی شوید کودک نیز هنگام غذا خوردن و در کل در مورد غذا آرامش بیشتری خواهد داشت. توصیه می شود از دادن میان وعده های بی جا تا جای ممکن جلوگیری شود تا کودک سه وعده اصلی را بهتر بخورد.

با این روش در وعده های اصلی کودکتان واقعا احساس گرسنگی دارد و خوب غذا می خورد اما اگر واقعا نگران کاهش وزن و ترس از غذای او هستید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

5- آهسته پیش بروید

اگر کودکتان فوق العاده بد غذا است بهتر است غذاهای جدید را آرام آرام به او معرفی کنید. برای مثال غذای جدید را در کنار غذایی که می دانید دوست دارند به بشقاب اضافه کنید.

وقتی آرام آرام این کار را می کنید کودک در کنار غذاهای مورد علاقه خود موارد جدید را نیز امتحان می کند و یاد می گیرد همه غذاها را دوست داشته باشد و گام بزرگی در بهبود تغذیه کودک بد غذا برداشتید.

غذا

میان وعده هایی سالم برای تغذیه کودکان

بهترین متخصصان تغذیه توصیه هایی برای تغذیه سالم کودکان به ویژه میان وعده ها دارند. مهم است که نیاز بدن کودک خود را قبل از انجام تکالیف، بازی و ورزش و یا حتی خواب بدانیم و آن را با یک میان وعده ی سالم و البته خوشمزه برآورده کنیم.

قبل از انجام تکالیف

به دنبال غذایی باشید که سرشار از فیبر و پروتئین باشد و چربی و قند پایینی داشته باشد. این میان وعده ها باعث می شود فرزندتان برای مدت زیادی سیر بماند و در میان تکالیف خود دچار افت نشود. شکلات داغ می تواند مناسب باشد چون مقداری کافئین دارد که سطح اندروفین بدن را بالا می برد که باعث افزایش تمرکز می شود.

توصیه ها

  • سه چهارم فنجان ماست وانیلی با یک قطعه سیب یا گلابی برای اینکه همراه با ماست میل شود
  • یک فنجان شکلات داغ یک دوم فنجان مخلوط غلات به همراه یک چهارم فنجان میوه های خشک طبیعی ( شیرین نشده )
  • یک دوم فنجان بلغور جو ( با جو پرک فرق دارد ) که روی آن دو قاشق چای خوری تخم کتان خرد شده و یک قاشق چای خوری عصاره افرا ریخته شده باشد
  • دو قطعه نان سبوس دار به همراه یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی طبیعی.

قبل از ورزش

میان وعده ای انتخاب کنید که کم چرب و سرشار از کربوهیدرات باشد همچنین مقداری هم فیبر مانند چوب شور سبوس دار، کراکرهای سبوس دار و پوره سیب شیرین نشده داشته باشد. هضم و تبدیل یک منبع ثابت انرژی آسان خواهد بود. آب نقشی کلیدی دارد و بهتر از نوشیدنی های ورزشیِ سرشار از کالری است. اگر کودکتان علاقه ای به آب ندارد از میوه های آبدار یا بستنی های یخی میوه ای استفاده کنید.

توصیه ها

3 عدد کراکر سبوس دار

2 عدد نارنگی یا یک فنجان توت فرنگی یک دوم فنجان پوره سیب شیرین نشده یک عدد بستنی یخی میوه ای

قبل از خواب

غذاهایی دارای تریپتوفان مانند لبنیات و حموس به تولید سروتونین کمک می کنند. سروتونین هورمون آرامش بخشی است که کمک می کند فرزندتان راحت بخوابد.

برای بالا بردن تاثیر این میان وعده ها را با بهبود دهنده های خواب یعنی کربوهیدرات های پیچیده ترکیب کنید که در غلات کامل یافت می شود.

توصیه ها

هدف این است که به خواب فرزندمان کمک کنیم نه اینکه شارژش کنیم.

  • یک دوم فنجان شیر کم چرب به همراه یک عدد کلوچه کوچک ( کلوچه ای که دارای غلات کامل است )
  • یک دوم فنجان برشتوک که از غلات کامل تولید شده به همراه یک دوم فنجان شیر کم چرب
  • یک دوم نان خشک سبوس دار به همراه یک چهارم حموس
  • یک دوم فنجان پنیر خامه ای به همراه سه عدد زردآلوی خشک

غذای کودک

توصیه های کلی برای بهبود تغذیه کودک بد غذا

  • اگر شاغلید نیم ساعت زودتر از خواب برخیزید. بعضی بچه ها تا مدتی بعد از بیداری، گرسنه نیستند، بگذارید كم كم بیدار شوند.
  • برای غذاها انتخاب های بیشتری فراهم كنید، گاهی خوردن پلو از شب مانده با ماست برای كودك دلچسب تر از شیر، نان، كره و عسل است.
  • بلافاصله بعد از صرف وعده اصلی، میان وعده ای را كه دوست دارد در اختیارش قرار دهید (بستنی، لواشك، شیرینی های خانگی و…) .
  • امكان فعالیت بدنی برایش فراهم كنید، رفتن به پارك، حیاط منزل و یا هر گونه حركت فیزیكی که گرسنگی را تحریك می كند. كودكی كه از صبح تا ظهر جلوی تلویزیون یا كامپیوتر بی تحرك نشسته، هرگز میلی به غذا نخواهد داشت.
  • از شتاب زندگی بكاهید به او توجه و عشق بورزید، گاهی كودك برای جلب توجه و یا لجبازی از غذا خوردن امتناع می كند با ابراز علاقه بدون قید و شرط، بستری از احساس امنیت و شادابی را برایش فراهم كنید.
  • از خواص مواد غذایی برایشان بگویید، آگاهی داشتن از فواید خوراكی ها در ترغیب كودك برای مصرف بیشتر این گروه های غذایی یاری خواهد كرد.
  • از غذاهای مورد علاقه آنها استفاده کنید یا آن را در فرصتی دیگر امتحان کرد.
  • در هنگام غذا دادن به کودک صبور باشید با او صحبت و او را تشویق کنید.
  • در زمانی که کودک با علاقه غذا می خورد می توان از او تعریف و تمجید کرد.
  • ساعات برنامه غذایی کودک متغیر نباشد، فاصله زمانی بین مصرف میان وعده و وعده اصلی باید رعایت شود.
  • در زمان غذاخوردن، کودک نباید خیلی گرسنه یا خیلی خسته باشد.
  • برای خوردن غذا جایزه در نظر نگیرید.
  • نباید انتظار داشت کودک خیلی تمیز و مرتب مطابق با خواسته شما غذا بخورد. ریخت و پاش غذا را می توان با ملایمت و به تدریج محدود کرد.
  • گروه مقاله

    تغذیه کودک

  • منبع

    دکتر کرمانی

  • تاریخ بروزرسانی ۱۶ بهمن ۹۸

مقالات مشابه

تبلیغ ویژه مهدکودک