آبله مرغان در نوزادان و کودکان: علائم، علت و درمان آن

آبله مرغان نوعی بیماری عفونی شدید است که عامل ابتلا به آن گروهی از ویروس های هرپس به نام ویروس واریسلا زوستر است. ابله مرغان حساسیت پوستی (راش) مشخصی ایجاد می کند که با خارش شدید، تاول و علائمی مانند علائم آنفولانزای خفیف همراه است. آبله مرغان بیماری جدی برای کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف محسوب می شود و گاهی حتی کودکان سالم را نیز با عوارض خطرناکی روبرو می کند. بنابراین به محض مواجهه با علائم این بیماری باید به پزشک مراجعه نمود.

علت آبله مرغان

عامل بیماری آبله مرغان ویروس وارسیلا زوستر است که به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. زمانی که کودک در معرض آبله مرغان قرار می گیرد، به طور متوسط 14 تا 16 روز طول می کشد تا دانه های چرکی آبله مشخص شود، البته بازه زمانی کلی بروز این دانه ها 10 تا 21 روز است.

ابله مرغان

علائم آبله مرغان

آبله مرغان غالباً با علائم زیر شروع می شود:

  • تب
  • سر درد
  • آب ریزش بینی
  • سرفه
  • بی اشتهایی
  • ضعف و خستگی

حساسیت پوستی (راش) قرمز رنگ پس از یک تا دو روز معمولاً از صورت و پوست سر شروع می شود، در قفسه سینه، پشت بدن و شکم پخش می شود و در نهایت به بازوها و پاها نیز می رسد. راش در داخل گوش ها، روی پلک ها، داخل بینی و دهان و حتی اطراف ناحیه تناسلی نیز مشاهده می شود. راش ظرف سه تا چهار روز آینده به طور دائم پخش می شود و معمولاً با خارش شدید همراه است.

تاول چند ساعت پس از درآمدن هر دانه ایجاد می شود. تاول های آبله مرغان پر از مایعی زرد رنگ است که پس از گذشت حدود یک روز کدر می شود. تاول ها مایع حاوی ویروس زوستر را آزاد می کنند، سپس پوسته پوسته می شوند و ظرف یک تا دو هفته می ریزند. مراحل التیام یافتن دانه های آبله مرغان متفاوت است و بعضی دانه ها سریع تر از بین می روند. بنابراین در هر زمان از بیماری راش های پوستی در مراحل متفاوت وجود دارد. تعداد دانه های آبله مرغان در موارد خفیف بیماری 50 عدد است، حال آن که برخی کودکان باید خارش بیش از صدها دانه را تحمل کنند.

عوارض آبله مرغان

زرد زخم (به ویژه در صورت خاراندن دانه ها)، هپاتیت، پنومونی (ذات الریه)، آنسفالی، مننژیت، سندرم ری و عفونت های استرپتوکوکی تهاجمی شدید از عوارض آبله مرغان به شمار می آید. اگر نوزاد دانه های آبله را به شدت بخاراند، جای آبله روی بدن باقی می ماند. بنابراین اجازه ندهید که کودک خود را با خاراندن آرام کند. اگر پس از برطرف شدن عفونت متوجه باقی ماندن جای زخم شدید، روی آن کره کاکائو یا روغن ویتامین E بمالید. به هیچ وجه از روغن نارگیل استفاده نکنید، چون این ماده معمولاً جای زخم را تیره می کند. جای آبله عموماً به مرور محو می شود.

درمان آبله مرغان در کودکان

روش های درمان آبله مرغان در کودکان عبارت است از: ازآنجایی که عامل بیماری آبله مرغان نوعی ویروس است، پزشکان غالباً یک دوره درمان با داروی ضدویروس را تجویز می کنند.

آبله مرغان با خارش شدید همراه است و کودک مدام می خواهد خود را بخاراند یا دانه های را دستکاری کند. در این صورت باکتری ها تاول ها را عفونی می کنند. در چنین شرایطی متخصص اطفال یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می کند.

چطور از کودک مبتلا به آبله مرغان مراقبت کنید؟

آبله مرغان به ویژه به دلیل خارش بیماری بسیار ناراحت کننده ای برای کودکان است. با رعایت توصیه های زیر بهتر می توانید از کودک بیمار تا درمان آبله مرغان مراقبت کنید و او را قدری تسکین دهید:

  • برای بهتر شدن حال کودک می توانید هر سه تا چهار ساعت یک بار از کمپرس استفاده کنید.
  • حمام با آب ولرم را فراموش نکنید. حمام کردن باعث پخش شدن راش نمی شود.
  • به هیچ وجه حوله را روی بدن نکشید؛ بدن را با ضربات آرام حوله خشک کنید.
  • لوسیون کالامین خارش بدن را تسکین می دهد، اما نباید آن را روی صورت بزنید.
  • اگر آبله مرغان دهان را نیز درگیر کرده است، فقط آب سرد و غذاهای نرم و بدون ادویه به کودک بدهید.
  • از دادن خوراکی های اسیدی به کودک خودداری کنید.
  • اگر دهان فرزندتان تاول زده است، پس از مشورت با پزشک به او مسکن بدهید.
  • متخصص اطفال دارو برای تسکین نسبی خارش تجویز می کند.
  • دست و پای کودک را با دستکش یک انگشتی بپوشانید تا نتواند خود را بخاراند.
  • از کودک بخواهید که دست ها را مرتب بشوید، خودتان نیز شستشوی دست ها را فراموش نکنید.
  • ناخن های کودک را مرتب کوتاه کنید.

آیا نوزادان نیز دچار آبله مرغان می شوند؟

ممکن است نوزادان نیز دچار آبله مرغان بشوند. چون اکثر نوزادان در دوران بارداری و قرار داشتن در رحم مادر پادتن این ویروس را از مادر دریافت می کنند، بعید است که نوزاد زیر یک سال به آبله مرغان مبتلا بشود. در هر حال اگر نوزاد زیر یک سال دچار آبله مرغان بشود، بیماری خفیف خواهد بود.

آبله مرغان

آیا آبله مرغان کودکان مسری است؟

آبله مرغان از تقریباً دو روز قبل از بروز حساسیت پوستی و تا زمان پوسته ریزی مسری است. ویروس آبله مرغان به راحتی به روش های زیر منتقل می شود:

  • اگر فرد مبتلا پس از دست زدن به تاول فرد دیگری را لمس کند.
  • اگر بیمار سرفه یا عطسه کند و با همان دستی که جلوی دهان گرفته فرد دیگر را لمس کند.
  • پس از عطسه یا سرفه بیمار ویروس زوستر در هوا نیز آزاد می شود و افرادی که از این هوا تنفس می کنند، نیز ممکن است مبتلا شوند.
  • مایع خارج شده از تاول در تماس مستقیم با دیگری موجب انتقال بیماری می شود.

از آنجایی که آبله مرغان بسیار مسری است، توصیه می شود که کودک مبتلا به آبله مدرسه نرود و نزدیک خواهران و برادران خود نیز نباشد، به ویژه اگر کودکان سالم هنوز واکسن آبله مرغان نزده اند.

آیا کودک مبتلا به آبله مرغان باید در خانه بماند؟

کودک دچار آبله مرغان نباید در زمان عفونی بودن بیماری به مدرسه، مهد کودک یا مکان های عمومی برود. پس از پوسته ریزی تمام دانه ها دوره عفونی بودن بیماری تمام می شود. کودک می تواند پس از پوسته ریزی و خشک شدن تمام دانه ها، پس از حدود 5 تا 7 روز، به مدرسه بازگردد.

مدت زمان بیماری آبله مرغان چقدر است؟

یک هفته پس از شروع راش حال اکثر کودکان خوب می شود، تمام دانه ها پوسته پوسته می شود و کودک می تواند بدون خطر سرایت بیماری به مدرسه بازگردد و فعالیت های معمول خود را انجام دهد. البته دانه ها تا چند روز یا چند هفته همچنان مشخص است، اما اکثر دانه ها زخم نمی شوند، مگر آن که باکتری پس از خاراندن وارد بدن شود. پس از ابتلا به آبله مرغان عفونت ویروسی معمولاً تا پایان عمر ماندگار خواهد بود و سیستم ایمنی مانع از حمله ویروسی مجدد می شود. از هر ده بزرگسال یک تن در صورت حمله مجدد ویروس در یک دوران پرفشار و تنش زا دچار زونا می شود.

تبلیغ ویژه مهدکودک